måndag 25 februari 2013

Rätt antal kalorier


Jag pratar ju om att räkna (hålla koll) på ditt matintag. Själv räknar jag kalorier för att dels hålla koll på vad jag äter, men framför allt för att lära mig att normala portioner. Det som är extremt viktigt att komma ihåg är att du också får i ditt RÄTT mängd kolhydrater, proteiner, fet, vitaminer och mineraler.
Här kan jag än en gång rekommendera Shape up appen för där kan du själv lägga in hur ditt dagliga intag av kolhydrater,proteiner och fet skall läggas upp. Varje gång du lägger till en ny matprodukt visas
de hur mycket du har förbrukat och hur mycket du har kvar att förbruka under dagen (av fet,kolhydrater och proteiner). Så hur räknar man ut hur många kalorier man skall äta för att gå ner i vikt?
Här är en bra sida att ta hjälp av kaloriräknaren , när du sen vet hur många kalorier du skall äta för att gå ner i vikt måste du kika på hur mycket av varje grupp (protein,kolhydrater och fett) du behöver få i dig. Då kan du ta hjälp av denna sidan: Hur mycket kol,pro,fett

OBS: ÄT ALDRIG under 1200 kcal, de skadar dina organ,hjärna och centrala nervsystemet. Sikta på 1500kcal per dag (de äter jag och gick ner 12kg på 5v). Ät inte heller under 70g kolhydrater per dag. Brist på kolhydrater kommer göra dig trött, orkeslös och kommer medföra att du lättare tappar lust och motivation att fortsätta din träning och nya kost
Tänk också på att dricka mycket vatten, speciellt viktigt är de i början när kroppen kommer rensa ut slag, socker och annat skräp vi proppat i oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar