tisdag 26 februari 2013

Ge aldrig upp

För ett par år sedan träffade jag en professor i psykologi (i USA). En trevlig man som var professor på en av mina vänners universitet. Under en mycket intressant föreläsning berättade han innebörden av ordet "never give up". Han berättade hur denna mening förföljer oss livet ut oavsett om vad vi väljer att göra (ge upp el kämpa). Han drog ett exempel på en tjej som hoppat av första året gymnasiet, sen börjat ny linje, gått nästan ett år till men hoppat av igen. Denna samma tjej har sedan dess bytt jobb och hoppat runt från jobb till jobb. En dag efter många år av olika jobb byten (jag berättar en lång historia kort) började hon känna av ångest, ångest hon inte förstod vart de kom ifrån. Ångesten växte och blev värre och värre med tiden och efter 2 år hamnade hon i djup depression. Hon. började gå i terapi och fick senare även träffa denna professor. Vad de kom fram till var alla hennes "avbrutna" mål som legat som en ångest inom henne och som blivit fler och fler med åren. Vad jag vill komma fram till med denna historia är att ALDRIG ge upp på dina mål, att ge upp gör de lättare att ge upp nästa gång och tillslut blir att ge upp en rutin. Sätt hellre väldigt små mål och låt dom växa. Om ditt mål är att börja promenera gå 15min ( tänk på att något är bättre än inget). Hur skönt mår du inte efteråt! Sätt små mål och öka dom tex veckovis men ge aldrig upp på dina mål

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar