torsdag 28 februari 2013

Blåbär,citron och quinoa (nyttiga) pannkakor.

                                   Nyttiga pannkakor 



I dag är jag så sugen på pannkakor så jag googlade runt lite efter nyttiga recept och hittade ett jag blev sugen på att testa. Hela smeten innehåller 928 kcal , och då de blir ca 8st pannkakor blir varje pannkaka 116 kcal.
Vill du dra ner ännu mer på kalorierna kan du byta ut yoghurten mot kesella, Då mina mellanmål ska innehålla 150 kcal så är jag nöjd som receptet är. De blir pannkaka med massa god topping på för 150 kcal






  Blåbär, citron och quinoa pannkakor  


Recept: ca: 8st  (omgjort från amerikansk recept)

2,4 dl Quinoa (färdig kokt)
1,7 dl gramhamsmjöl
2 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
3 stora äggvitor
1 dl grekisk yoghurt
2 msk lättmjölk
1 msk citron juice 
1 tsk vaniljsocker
1/2-1 tsk kanel
150g blåbär

1. Blanda samman quinoa, mjöl, bakpulver och salt. 
2. I en annan skål, blanda tillsammans äggvitor, yoghurt och mjölk.
3. Häll över äggblandningen i mjölblandningen och vispa
4. Blanda in vaniljsocker,kanel och citronjuicen
5. Sist häll i blåbären,men rör lite och försiktigt då blåbären inte skall spricka eller bli en smet.
6. Stek pannkakorna i pannen med olivolja och servera sedan.

Tips på topping:
Nutella (ingen stor mägnd)
Jordnötsmör (helst osockrad och osaltad)
Frukter
Bär
Kesella med mosad banan/bär




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar